"Działamy z kolekcją!" - tematy lekcji dla klas IV-VI

Wystawa "Działamy z kolekcją!" jest pierwszą w historii Muzeum próbą stworzenia przestrzeni edukacyjnej dla dzieci opartej na kolekcji sztuki współczesnej. Wystawa jest zaproszeniem do zapoznania się z dziełami sztuki stworzonymi przez współczesnych artystów – filmami, rzeźbami i instalacjami zaprezentowanymi w przestrzeni interakcji, gdzie przyswajanie wiedzy o sztuce łączy się z zabawą.  

 

Szkoła podstawowa (klasy IV-VI)

Robienie nowych światów. Czy istnieją granice wyobraźni?

Artyści, tworząc nowe światy, zapraszają nas do podróży w nieznane. Według niektórych sztuka polega właśnie na przekraczaniu granic wyobraźni. Podczas lekcji przyjrzymy się artystycznym światom, jednocześnie ćwicząc nasze umysły!

Sztuka (nie)typowa: jak powstają artystyczne eksperymenty?

Bez eksperymentu nie byłoby tego, co nowe. Bez eksperymentu wszystko mogłoby być podobne. Dzięki temu, że artyści chętnie poszukiwali nietypowych rozwiązań, dzisiejsza sztuka jest tak różnorodna. Uczestnicy zajęć będą tropić odważne gesty artystów, a następnie zastanawiać się nad ich znaczeniami.

Powiedz to inaczej. Rozmowy i gesty w świecie sztuki

Jak można się komunikować, nie używając języka? Czy język artystyczny jest tym samym co komunikacja wizualna? Podczas lekcji będziemy mówić o wszystkim tym, co możemy zobaczyć – o dziełach sztuki, gestach, znakach i mowie ciała. Zastanowimy się nad komunikacją, której doświadczamy w Muzeum oraz nad tą, która rządzi w życiu codziennym.

Od pomysłu do dzieła sztuki – jak wygląda praca współczesnego artysty?

Podczas lekcji zastanowimy się nad tym, czym inspirują się artyści, skąd biorą się w ich głowach pomysły i czy od artystycznej wizji do wykonania pracy jest długa droga. 

Muzeum od A do Z: wszystko o instytucji sztuki

Zapraszamy do zapoznania się z instytucją muzeum. Będziemy rozmawiać o tworzeniu wystaw, pracy kuratorów i kolekcjach dzieł sztuki. Wspólnie rozwiejemy wszelkie wątpliwości, a w części warsztatowej wcielimy się w zespół i stworzymy fikcyjne muzeum.

Przepis na sztukę – poznajemy składniki dzieła

Co jest najważniejsze w sztuce? Kolory czy kompozycja? A może skala i ekspresja? Co sprawia, że pewne formy przyciągają naszą uwagę bardziej niż inne? Uczestnicy będą rozkładać sztukę na czynniki pierwsze. Krok po kroku zastanowimy się nad środkami artystycznymi, przyjrzymy się kompozycji, przestrzeni i technice.